Het nieuws is waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan. LIDL heeft opnieuw een bouwvergunning aangevraagd bij de gemeente voor de bouw van een nieuwe winkel. De winkel zou gevestigd worden op de plaats van de voormalige Renault-garage (zie onderstaande kaart).
Afgezien van de algemene impact, zoals de toenemende verzadiging van de Brusselsesteenweg, de kwaliteit van de winkel, enz. moeten de plannen van LIDL voor de nieuwe site zorgvuldig worden overwogen. Deze nieuwe planningsaanvraag heeft uiteraard een reactie uitgelokt van de buurtbewoners (Schransdreef/Teniersdreef/Memlingdreef/Kasteelstraat) omwille van één bijzonder kenmerk. In de vergunning is een uitrit van de parkeerplaats richting de Schransdreef opgenomen.
Deze beslissing van Lidl zou uiteraard een grote impact hebben op de omliggende buurt. De Schransdreef, ter hoogte van de kruising met de Brusselsesteenweg, is niet breed genoeg voor zwaar verkeer. Momenteel is de weg slechts 4,2 m breed, wat betekent dat twee SUV’s/vrachtwagens elkaar niet kunnen passeren zonder over de stoep te rijden, en het verkeerslicht laat slechts ~3 voertuigen per cyclus door. Dit alles betekent dat een deel van het winkelverkeer in de omliggende straten terecht zal komen in een poging om sneller de Brusselsesteenweg te bereiken.
Gelukkig laten de provinciale RUP’s (Ruimtelijk Uitvouringsplan) momenteel niet toe dat een huis wordt vervangen door een nieuw huis.
de vervanging van een huis door een uitrit voor een parkeerplaats. Deze woning is gecategoriseerd als woonwijk.
Herziening van het provinciale RUP
Waarom dan al die tegenstand? Toevallig wordt er op dit moment een nieuw Provinciaal RUP opgesteld. In deze plannen is, als door een wonder, het huis aan de “Schransdreef 6” (en geen enkel ander huis in de straat), dat bedoeld was als uitrit voor de LIDL, opnieuw ingedeeld. Het ligt nu in een gemengde zone. In theorie betekent dit dat het kan worden omgebouwd tot een uitrit voor een parkeerplaats…
Gemeenteraadsleden (Emmanuel Morel en Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart) hebben herhaaldelijk vragen gesteld aan de wethouder die verantwoordelijk is voor bouwvergunningen en de communicatie met de provincie over het RUP, Jan De Broyer. Na enige tijd bevestigde de wethouder dat het verzoek van zijn team kwam, maar dat de reden voor de toevoeging was dat de gemeente het in het plan wilde opnemen zodat het vervolgens door de provincie kon worden geweigerd (dit is echt het argument dat de wethouder gebruikte). Om nog maar te zwijgen van het feit dat er in informatie die uitlekt uit de administratie sprake is van verschillende ontmoetingen tussen burgemeester Inge Lenseclaes, schepen Jan De Broyer en vertegenwoordigers van de LIDL.
Het is allemaal heel erg verdacht…